תשובה פשוטה




 לעתים בעבודה אני נדרש לטפל בבעיות שנראות מורכבות מאוד וגורמות השבתה או נזק לא קטן. אביא דוגמא פשוטה של חיפוש מסוים אשר ביקש לאתר לקוחות לפי פרמטרים רבים בצורות מורכבות, ולקח זמן רב מדי אשר פגע בעבודה השוטפת. האינסטינקט הראשוני כשניגשים לפתרון בעיות כאלו הוא להפעיל את האמצעים ה"כבדים", בשפה שלי: אינדקסים, execution plans, parameter sniffing ושאר "קללות". אבל, למעשה, בסופו של הפתרון היה פשוט הרבה יותר: שמתי לב שלמעשה החיפושים המורכבים לרוב מיותרים ופשוט צריך לחפש איפה שצריך ואיפה שרלוונטי, ולפנות לחיפושים המורכבים רק כשבאמת צריך (אגב, במקרה הספציפי שהזכרתי - אף פעם…). 

כלומר, הטיפולים המסובכים הם נהדרים וטובים - אבל רק כשהם רלוונטיים. במקרים רבים, לחזור רגע לבסיס ולחשוב פשוט לפי מה שבאמת צריך ב"טבעיות" של העבודה - הוא הפתרון לבעיה שאולי לא הייתה צריכה לצוץ כלל.


מסתבר, שהדבר נכון לא רק בבעיות של DBA אלא כמעט בכל הנושאים בחיים. 

וגם ביהדות - Keep It Simple Jewish!


דוגמא: מאות שנים התווכחו כולם איך בריאת העולם ע"י הקב"ה מתיישבת עם המדע. מאמרים וספרים עם טונות של פיזיקה, אסטרונומיה, ביולוגיה ופילוסופיה נכתבו בעניין. אבל מה? מישהו בכלל בדק האם בספר בראשית מתואר איזשהו תיאור מדעי על האופן בו נברא העולם? בשני משפטים בספר "לנבוכי הדור" מסיר הרב קוק את הבעיה מסדר היום:

"והנה, זה פשוט אצל כל יודעי תורה, כי לא נתבארו מעשי בראשית בתורה כי אם מעט מזעיר. ואמרו ז"ל במדרש רבה: להגיד כח מעשי בראשית לבשר ודם אי אפשר, לפיכך סתם הכתוב בראשית ברא אלהים".


כך גם בתשובה. רבים מתפלפלים ומחפשים דרכים לחזור בתשובה: תעניות שונות, תיקוני שמות, תפילות ע"י מקובלים, נסיעות למקומות שונים (מישהו אמר אומן?) ועוד.

אבל האם כל זה נדרש? הקב"ה ביקש פשוט: "לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא … וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא … כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ". תעשו פעם בשנה תהליך עם עצמכם ותנסו להשתפר טיפה, אתם בטח יודעים מה. 

אביא פה שוב את הרב קוק, מאורות התשובה:

"עקירת הטבע של קדושת היהדות היא היא הגורמת לכל בלבולי הדעות. באים להתחכם ולמצוא בסברות והגיונות דבר שצריך למצא בעצם ההויה הנפשית ובטבע הרוחני וגם הגופני, של הכלל כולו ושל כל אחד ואחד מישראל בפרט. הפרת ברית היא זו, הזנחת הטבע היהדותי במעשה, ברעיון, ברגש ובמחשבה, ברצון ובמציאות. אין תרופה למפיר ברית כי אם התשובה אל הברית, האחוזה בתכונת הקדש של ישראל בחזקה, "שובו אלי ואשובה אליכם"".

כל מה שאוסיף אגרע, אז אומר שבת שלום, שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה